Konklusjon
Denne oppgaven har funnet at det er få steder hvor
denne læringsplattformen støtter læring direkte. Det eneste stedet som det har en
dokumentert effekt er for lærere som bruker mappevurdering. Dette kommer ikke
som noen overraskelse da denne læringsplattform er bygd opp rundt mapper og
biblioteker og har dette som standard funksjoner.
Lærere som sier de ofte gir tilbakemelding bruker også
læringsplattformen til dette formålet. Men ifølge lærerne er dette ett område
der læringsplattformen ikke støtter læring. Som har vært
nevnt tidligere i oppgaven, så har ikke denne læringsplattformen integrert verktøy for
evaluering og tilbakemeldinger som er typiske for LMS eller andre e-læring innhold.
Det faktum at det er så mange systemer som ikke er integrert
utgjør en byrde på lærerne som må håndtere alle slags forskjellige systemer.
Hadde hele systemet vørt integrert kunne lærerne ha funnet en bedre måte å
gi elevene tilbakemeldinger. Mangelen på helhetlige løsninger vil ha en enorm kostnad og en
kostnad for samfunnet.
SharePoint er et Content Management System (CMS). Det er i dag
mange CMS, og som en underkategori til CMS finnes LMS fokusert rundt skolen og læring. En felles faktor for alle disse produktene er
at de er bare en tom ramme.
Ettersom flere og ulike typer systemer er implementert i
skolene med ulike rammeverk, vil dette ta verdifulle tid fra læreren å
forstå hvordan rammeverket skal brukes. Da vil det alltid være et gap mellom
rammeverket, hvordan det er satt opp, og hvordan skolen er organisert. Dette
kan forklare hvorfor denne studien har funnet en økende frustrasjon over
læringsplattformen ettersom bruken øker.
Det er en tradisjon i det norske skolesystemet at alt er
justert for lokale behov, selv om de er alle under opplæringsloven. Et Content
Management System vil aldri være i stand til å absorbere alle disse
forskjellene som eksisterer mellom norske skoler i dag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar