I denne artikkelserien vil jeg presentere hovedfunn i fra oppgaven min, samtidig
som jeg kommer med en liten drøfting av hvert funn. De to siste artikklene vil oppsummere mine funn og diskutere hva det burde forskes videre på.
Utvidet klasserom - 24/7
Et av de mer spennende
funn bruksanalysen avdekket var når og hvor læringsplattformen ble brukt.
Funnene underbygger visjonene om et utvidet klasserom hvor skolen kan nåes 24/7
og fra et hvilket somhelst sted i verden.
Da denne
læringsplattformen ble analysert så var bruksmønsteret i løpet av et
gjennomsnittsdøgn seende slik ut. I løsningen jobber cirka 650 lærere, mer enn
7000 elever og dertil enda flere foreldre.
Klokka 0600 var mer
enn 100 brukere innlogget. Mellom 0600 og 0700 var mer enn 600 brukere
innlogget i løsningen. Klokka 0800 var mer enn 2200 personer logget inn.
Bruksfrekvensen fortsetter å øke frem til lunsj rundt 11. Da er mer enn 3000
personer logget inn i timen. Etter lunsj stiger bruken til omtrent 3500
samtidige brukere. Klokka 1400 faller bruken til 2200 personer. Dette holdet
seg stabilt til 1600. Da faller bruken til omtrent 1500 brukere og det holder
seg på dette nivået helt frem til 2100 på kvelden. Da først faller trafikken.
Mellom 2200 og 0100 på natta så er læringsplattformen betydelig i bruk.
I min første
artikkel om disse dataene presenterer jeg læreren som den dominerende brukeren
av læringsplattformen. I Norge hvor vi har bunden, og ubunden arbeidstid så
understøtter disse tallene at lærere faktisk jobber utenfor skoletid. Det er
kun noen få timer i døgnet hvor trafikken nærmer seg 0.
Her er utdrag fra
drøftingen rundt 24/7 skolen.
Som denne studie viser, ble det registrert stor trafikk i læringsplattformen, både innenfor og utenfor en normal skoledag, så vel
som utenfor skolens fysiske grenser. Selv når vi ser på bruken i ferier og
helger, er det noe aktivitet. Ser vi nærmere på hvordan elevene benytter
læringsplattformen utenfor skolens åpningstider, så ser vi at de er innlogget i
svært korte perioder. Uavhengig av de korte bruksintervallene utenom skolens
åpningstider viser det at det er en interesse for å vite om det er noe som
skjer på skolen. Dette kan ha en stor positiv innvirkning på læring. Ifølge
Hattie (2009) er motivasjon er rangert som en svært viktig faktor for læring.
I denne plattformen er det få tredjeparts verktøy. Det kan
også forklare hvorfor elevene logget inn for en kort periode. Vanligvis sjekker
elevene samarbeidsområdene, sin portefølje også sin e-post. Hvis det hadde vært
mer pedagogisk relatert innhold for elevene, er det sannsynlig at varigheten av
hvert besøk ville økt.
Læringsplattformen hjelper familier og elever som ikke er på
skolen til å holde kontakt med sin skole. Dette innebærer både en fordel og en
utfordring. Fordelen er at det gir en mulighet for å holde kontakt med
skolen. Læringsplattformen muliggjør en måte å kommunisere og samarbeide på,
uansett hvor er i verden en befinner seg. Utfordringen er at det ikke er nok
innhold inne i læringsplattformen. Ville mer aktuelt innhold øke bruken
ytterligere?
Dette studie har avdekket at læringsplattformen gir en ny
dimensjon til det utvidede klasserommet. Ikke bare har det vært aktivitet i og
utenfor skolehverdagen, men trafikken har kommer fra mange forskjellige deler
av verden.
I spørreskjemaet var lærerne bedt om å ta stilling til
følgende: "Bruk av læringsplattformen gjør det lettere å komme i kontakt
med elever som ikke kan være fysisk tilstede på skolen i løpet av en skoledag"
gjennomsnittlig svar lå mellom gitt var mellom 'enig' og 'helt enig'. Den
gjennomsnittlige poengsum var 4,3 på en skala fra 1-6, der 1 er Helt uenig, og 6 er enige helt.
Et annet punkt i spørreskjemaet var: "bruk av
læringsplattformen gjør det lettere å komme i kontakt med foreldrene." På
samme skala svarer lærerne gjennomsnittlig 4,4. Det er tydelig en enighet om at
læringsplattformen gir noen muligheter til å kommunisere og samarbeide som ikke
ville ha vært mulig, eller vanskeligere å oppnå, uten dette verktøyet.
For foreldre, varierer brukerfrekvens mye. En skole har hatt
høye forventninger til foreldrenes deltakelse. De har klart krevd at
kommunikasjonskanalen skole-hjem først og fremst er gjennom læringsplattformen.
Dette har resultert i en høyere brukerfrekvens av foreldre enn det som har vært
tilfelle ved andre skoler.
Dette sammenfaller med funnene til ITU monitor 2010. ITU
Monitor har også funnet at det var en sammenheng mellom brukerens frekvenser i
LMS og deres kommunikasjonsstrategi. Dersom skolen har en klar strategi for hvor den
primære informasjonen legges ut, så reduserer det forvirring hos brukerne og bruken av LMS øker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar