I min masteroppgave analyserte jeg hvordan en læringsplattform faktisk brukes. De data som ble hentet inn i forbindelse med denne oppgaven gir et innblikk i hvordan en av landets store kommuner benytter læringsplattformer. Disse dataene gir et unikt innblikk i hvordan en læringsplattform er med på å endre skolehverdagen til å bli en 24/7 skole samt hvordan skolen kan nåes globalt.
I denne artikkelserien vil jeg presentere hovedfunn i fra oppgaven
min, samtidig
som jeg kommer med en liten drøfting av hvert funn. I de neste artiklene vil jeg ser på det utvidede klasserommet 24/7 og global rekkevidde med læringsplattformen. De to siste artikklene vil oppsummere mine funn og diskutere hva det burde forskes videre på.
Elevenes trafikk pr klassetrinn
Før
analysen forventet jeg at trafikken ville øke ettersom eleven ble elder. En
læringsplattform er tekstlig og en forutsetning for bruk er at elevene kan lese
og skrive. Funnet mitt stemte ganske bra. Av de 19 skolene som var med er 13
barneskoler og 5 ungdomsskoler. En annen grunn til forventningen min er at
utdannelsen blir mer formell på ungdomsskolen hvor elevene begynner å få
karakterer. I hovedtrekk så stemte min forventning. Bruken stiger jevn og trutt
og 10. Trinn har største andel av trafikken.
Men
så kommer unntaket. Hva skjedde I sjette klasse? Dette har jeg dessverre ikke
noe godt svar på. I niende trinn faller det også litt, men ikke i nærheten å
være så drastisk som sjette klasse. Derfor ringte jeg en avdelingsleder på en
av skolene for å høre om vedkommende kunne forklare dette funnet. Analysen
foregikk to uker før høstferien. Da fikk jeg vite at det var planlagt aktivitet
ved disse skolene som gjorde at sjette klasse hadde mye uteaktivitet, og dermed
liten tilgang til PC.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar