04 juli, 2009

BMW lanserer 740d


BMW er et av mine favorittmerker. De har alltid ligget i forkant når det gjelder teknologi. Motorene til BMW er selve signaturen på ingeniørkunstens mesterverk. Ikke rart at BMW alltid har ligget langt foran med motorer som slipper ut lite C02. Gleden er derfor stor når BMW lanserer 740d. De viser at de nok en gang klarer å presse sine egne grenser for å gi bilen bedre ytelser, men også for å redusere forbruket ytterligere. Utgående modell het 745d og som modellnavnet indikerer så har den nye modellen litt lavere ytelse. Men den er allikevel ikke noen sinke. Forgjengeren hadde en V8 motor på 4,5 liter og en effekt på 330HK ved 3800 omdreininger. Sammen med et dreiemoment på 750Nm fra 1900 – 2500 omdreininger i minuttet gav det en akselerasjon fra 0-100km/t på 6,6 sekunder. Det resulterte i et snittforbruk på 0,95 liter på mila og et forbruk på 251 gram pr kjørte kilometer. For å få til en drastisk reduksjon i drivstofforbruket så er V8 motoren byttet ut med en rekkesekser på 3 liter. Takket være 2 turboer yter motoren hele 306HK og har et dreiemoment på 600Nm. Denne motoren gjør den nye 740d i stand til å akselerere i fra 0-100km/t på 6,3 sekunder. Dette er 0,3 sekunder raskere enn utgående modell. Til tross for høye ytelser så er forbruket redusert med 28 % og er nede i 181 gram CO2 pr kjørte kilometer. Snittforbruket er nede i 0,69 liter pr mil. CO2 forbruket er bedre enn de fleste Lexus hybridmodeller og matcher den hybridmodellen fra Lexus som har lavest forbruk. Lexus GS 450h har et forbruk på 181 gram pr km selv om forbruket på Lexusen er høyere på 0,79 liter i snittforbruk. BMW kaller det Efficient Dynamics. BMW satser enorme ressurser på å gjøre bilene miljøvennlige. De tilbyr allerede en hydrogenutgave av 7-serien med som ikke forurenser i det hele tatt. Det vil gå noen år før det finnes nok fyllestasjoner for slike biler og, og før biler på hydrogen blir vanlige så kan vi glede oss over at bensin og dieselmotorer vil redusere drivstofforbruket sitt betraktelig i årene som kommer.

Ingen kommentarer: